MOROP Норми
на европейските жп модели NEM 804 CH
Препоръка
изд.
2009
Железопътните епохи в Швейцария (CH)
1. Въведение
В съответствие с NEM 800, точка 2, епохите и техните периоди
за Швейцария
Са определени и описани както следва:
2.
Епохи и периоди
Обозначение
Характеристика
Епоха І Епоха
на жпстроителство от началото до почти цялостното
До
1920 изграждане
на жпмрежа. Край на развитието на парния ло-
Комотив. Начало
на използването на еллокомотиви.
Период
a/b Първи единични линии и
увеличаването им до
образуването
1844-1882
гръбнака на швейцарската жпмрежа чрез регионални частни
Дружества (NOB,VSB,
SCB, BSB,
SO, JBL,
GB); от 1974 строител-
Ство на
теснолинейки.
Период с Откриване на Готардбаан, първи
четириосни вагони за бързи
1882-1902
влакове, преминаващи влакове през големите регионални
Частни линии(без
локомотивите). Сливане на западно швей-
Царските линии в
JS.
Период d SBB от 1. Януари 1902.
1903 обратно изкупуване на JS,
връх
1902-1920
на парната тяга. 1909
одържавяване на GB, 1913 откриване на
(*) BLS и
линията Енгандин на RhB с електрическа тяга. Строи-
Телство на
надрегионални електрически теснолинейни
Железници.
Епоха
ІІ Електрификация на повечето
линии. Парна и електрическа
1920-1945 тяга при SBB.
Период а Електрификация на всички главни
линии на SBB. SBB
еллоко-
1920-1928 мотивите кафяви.
Период b Втори етап на електрификация(
важни допълнителни линии
1928-1937 и много теснопътни).
Еллокомотивите на SBB зелени от
(*) 1928.
Период с Въвеждане на леките бързи
влакове, военна електрифика-
1937-1945 ция с дървени стълбове.
1944 първи мощен еллокомотив с
Талиги (BLS-Ae 4/4).
Епоха ІІІ
Всичко възможно се електрифицира. В голям
мащаб се въ-
1945-1970 веждат мощни локомотиви и
мотриси с талиги. Заместване
На парните
локомотиви с дизелови в маневрената дейност.
Период а Серийно производство на вагони
с лека стоманена кон-
1945-1956 струкция. Начало на модернизиране на SBB след застоя от
1933.
Период b 1956. Отпадане на трета класа.
Оцветяване на товарните
1956-1970
вагони в червенокафяво вместо сиво.
От 1964 обозначава-
(*) не на товарните вагони
по UIC норми. 1964 изваждане от
Употреба на на двуосните и триосните пътнически
Вагони
при SBB. SBB маневрените локомотиви червено-
Кафяви вместо зелени.
Епоха ІV
Стандартизиран подвижен състав, UIC надписи на пътни-
1970-1990 ческите вагони. Въвеждане на
контактна мрежа тип Р.
Период а От 1970 UIC надписи на
пътническите вагони. Оцветяване-
1970-1980 то на част от
вагоните в алуминиево блестящо и цинково
(*) прахово сиво. Мащабно
обновяване на подвижния състав
При
частните железници (нормални и теснопътни). 1975
Swiss
Express.
Период b Стандартизирани вагони ІV,
преработка на обозначенията
1980-1990
UIC за товарните
вагони (1980)., от 1984 SBB локомотиви-
Те с талиги
червени.
Епоха V Голямо обновление при SBB и частните
железници, ново
1990-2005 оцветяване (при RhB например червено),
панорамни ваго-
Ни ,
въвеждане на единствен влак движещ се непрекъс-
Нато
между две гари на къси разстояния при SBB, чуж-
Дестранни
високоскоростни влакове (TGV, ICE), разширя-
Ване
на мрежата „Bahn
2000“, големи строежи Alptransit
( на
базата на тунелите Готард и Льочберг – Gotthard/
Lötschberg), влизане в експлоатация на Vereinlinie RhB,
Въвеждане
на новата сигнална система „N”.
Период а Нова система за обозначаване
при SBB-локомотивите
1990-2000 (първоначално само за
новите серии). SBB
peгионалните
(*) влакове
синьо/светлосиво, 1990 въвеждане на двуетажни
Влакове за S-bahn Цюрих, пъстри товарни вагони, вагони
Евросити. Бракуване на вагоните с лека стоманена кон-
Струкция, въвеждане на един влак движещ се непрекъс-
Нато
между две гари в регионалния транспорт.
Период b Свободен достъп на частни
дружества със собствен под-
2000-2005 вижен състав; двуетажни
вагони при ICE, накланящи се
Мотриси ICN, IC цветовете черно/бяло, допуска се и чуж-
Дестранна реклама, товарният транспорт при SBB, BLS,
BVZ, RhB
е доминиран от контейнерни влакове и такива
С
еднотипни вагони, отпадане на съглашението EUROP
За
общо ползване на товарни вагони; отпадане на класи-
Ческата жппоща, експлоатация на подвижен състав с
Нисък под и на
новите съчленени мотриси.
Епоха VІ Въвеждане на бързите отсечки
Олтен-Берн и Льочберг-
От 2005 Основен тунел със
сигнализиране от командната кабина
( ETSC
Level 2); външно поставяне на сигналите при
Двойните линии. Демонтаж на инсталациите за
товари
При много от по-малките гари, при които приемните
Сгради се
заменят с прости навеси за спирки.
Въвеждане на контактна мрежа RE
230 при SBB.
Най-широко използване на мотриси и влакове с дву-
Странно управление при пътническите
влакове, браку-
Ване на стандартизираните вагони І и ІІ и
мотрисите от
Шестдесетте
години; цветовата схема черно/бяло и
При регионалния подвижния състав на SBB, S-Bahn
Bern се
поема от BLS,
широка експлоатация на чужде-
Странни многосистемни локомотиви при транзитния
Товарен транспорт; въвеждане и на 12 знаковото но-
Мериране UIC и при моторния
подвижен състав,
Създаване на регионални дъщерни дружества на SBB
За местния транспорт в източна Швейцария (THURBO),
във Валис/Wallis/(Region
Alps) и
в Тесин/Tessin/
(TILO);
Сливане на частни железници.
Излизането на текст в блога (интернет пространството) е доста по-различно от
текстовите позиции във WORD, затова съм и приложил възможността текста да бъде
изтеглен и в PDF формат. Там е малко по-добре. Въпреки, че считам, че все още оформлението е твърде дървено. Има две причини: все още не съм толкова добър,
след инцидента с комоциото и бързах за да е готово за Третата национална среща
на жп моделистите...
Няма коментари:
Публикуване на коментар
БЪЛГАРСКИ: Само регистрирани потребители с OPEN ID могат да коментира всяка тема.Тези които имат профил,респ. поща в Google и тези които имат такива в Yahoo, автоматично са регистрирани потребители. Условието е да излиза с ИСТИНСКОТО СИ ИМЕ, ако иска може да пише и псевдонима си, с който е вече известен. Коментирайте по същество!!! Това не е форум, а блог! Не поемам задължението да публикувам всички коментари, както и да отговарям на който и да е от тях.:)
DEUTSCH: Nur registrierte Benutzer mit OPEN ID dürfen einen Kommentar schreiben.Alle die bei Google oder Yahoo ein Konto haben, sind automatisch registrierte Benutzer. Nur Berichte mit den eigenen Namen sind akzeptabel!!! Man darf natürlich Nikname hinzufügen. Ich fühle mich nicht verpflichtet jeden Kommentar zu veröffentlichen oder jedem zu beantworten.:)
ENGLISH: Only registered users with an OPEN ID can comment every theme. Those who have profiles in Google and Yahoo are registered users by default. The condition is that the comment comes out with your real name. You can always put the pseudonym you are famous for. Comment only the article itself, on the essence (not the comments)!!! This is not a forum, this is a blog! I do not assume the obligation to publish all comments or respond to any of them.